۱۴ مورد از جریمه‌های گوگل که باید از آن‌ها جلوگیری کنید

۱۴ مورد از جریمه‌های گوگل که باید از آن‌ها جلوگیری کنید

در هر ثانیه بیش از ۴۰ هزار جستجو در سایت گوگل انجام می‌شود. گوگل یکی از در دسترس‌ترین وب‌سایت‌ها در اینترنت است و سرنوشت بسیاری از کسب‌وکارها را تعیین می‌کند. به‌طور قطع شما نمی‌خواهید وب‌سایتتان در بخش نامناسبی در موتور جستجو قرار گیرد.

گوگل به‌صورت دوره‌ای الگوریتم خود برای دسته‌بندی محتوایی که به‌صورت آنلاین پیدا می‌کند را به‌روزرسانی می‌کند. متأسفانه این به‌روزرسانی‌ها اغلب به ضرر سایت‌های محبوب تمام می‌شود.

در اینجا برخی از انواع جریمه‌ گوگل یا گوگل پنالتی را که باید به هر قیمتی از آن‌ها دوری کرد بیان خواهیم کرد. در صورتی که قربانی هرکدام از این جریمه‌ها شوید، پتانسیل از دست دادن کامل کارایی وب‌سایتتان را خواهید داشت.

۱- استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

در اوایل قرن بیست و یکم، توسعه‌دهندگان وب‌سایت‌ها تا آنجا که ممکن بود از کلمات کلیدی بیشتری استفاده می‌کردند تا وب‌سایتشان در جستجوهای بیشتری یافت شود. بدین ترتیب گوگل در الگوریتم خود این راهکار را منسوخ کرد.

هزاران وب‌سایت در سراسر اینترنت به دلیل استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی میزان باورنکردنی از ترافیکشان را از دست دادند. حال، موتورهای جستجو بیش از کلمات کلیدی خاص به دنبال کیفیت محتوا هستند.

اشتباه نکنید، کلمات کلیدی همچنان اهمیت دارند؛ اما چگونگی استفاده از آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. شما دیگر نمی‌توانید پنجاه‌درصد از کلمات کلیدی را در محتوای خود استفاده کنید.

در حقیقت امروزه کارشناسان پیشنهاد می‌کنند تا بین ۰٫۵ تا ۲۰ درصد از کلمات کلیدی استفاده کنید.

شاید بهترین راه برای اجتناب از جریمه، این است که به‌صورت طبیعی به نوشتن در مورد موضوع کلمه کلیدی بپردازید. اصرار به استفاده از عبارات و کلماتی که حدس می‌زنید در گوگل بیشتر جستجو می‌شود نداشته باشید.

به خاطر داشته باشید که کیفیت محتوا بسیار حائز اهمیت است.

۲- عدم وجود نقشه سایت

این مورد پیش از آنکه جریمه‌ای از طرف گوگل باشد، ناشی از عملکرد ضعیف شماست. نقشه سایت به موتورهای جستجو می‌گوید که چگونه مطالب سایت شما را بیابند.

اگر نقشه سایت وجود نداشته باشد، موتورهای جستجو باید از طریق دیگر ابزارها مانند لینک‌های سایت شما در وب‌سایت‌های دیگر، سایت شما را پیدا کنند.

مثل این است که شما بدون داشتن آدرس پستی بخواهید نامه‌ای را دریافت کنید. اگر اداره پست از محل زندگی شما اطلاع نداشته باشد، نمی‌تواند کارت‌های تبریک تولدتان را برای شما ارسال کند.

اطمینان حاصل کنید که نقشه سایت شما فراهم‌شده و در گوگل ثبت شده است. می‌توان به‌وسیله ابزار Google Webmaster Tools این کار را به‌سادگی انجام دهید.

اگر از وردپرس برای راه‌اندازی و مدیریت وب‌سایتتان بهره می‌برید، پلاگین‌هایی مانند Yoast SEO نقشه‌های سایت را ایجاد می‌کنند و آن‌ها را به‌روزرسانی می‌کنند؛ لذا هر زمان که شما مطلبی را در سایتتان قرار می‌دهید، گوگل از محل محتوای سایت شما آگاه است.

۳- استفاده از محتوای دیگر وب‌سایت‌ها

عملکرد ضعیفی که باعث می‌شود گوگل شما را از آن طریق متهم کند، استفاده از محتوای دیگر سایت‌ها است. این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که صاحب یک وب‌سایت که سعی در پر کردن سایت خود با کپی کردن محتوای سایت دیگری داشته باشد.

این مسئله سرقت ادبی به‌حساب می‌آید و بسیاری از موتورهای جستجو آن مطلب را در نتایج جستجو نمایش نمی‌دهند.

ممکن است این کار را برای این انجام داده باشید که می‌خواهید مطلبی را که دوست دارید از شخص دیگری بیان کنید. بهترین راه برای انجام این کار این است که شما خلاصه‌ای از آن را بنویسید و یک لینک به مطلب موردنظر بدهید.

حتی یک نقل‌قول کوتاه را هم از دیگر وب‌سایت‌ها کپی نکنید.

در غیر این صورت، به هیچ قیمتی از محتوای سایت دیگر استفاده نکنید. علاوه بر این موارد، نویسنده اصلی می‌تواند از شما شکایت کند.

۴- قرار دادن لینک سایتتان در قسمت نظرات سایت‌های دیگر

لینک سایت شما در دیگر وب‌سایت‌ها همچنان یکی از روش‌های گوگل برای یافتن سایت‌های محبوب است. این مطلب شبیه نظرسنجی از وب‌سایت‌ها بر مبنای کیفیت آن‌هاست. بااین‌وجود، برخی با نظر دادن در برخی سایت‌ها و نوشتن لینک سایتشان در قسمت نظرات، اقدام به جلب توجه موتورهای جستجو می‌کنند.

و همه این لینک‌ها هم مرتبط با موضوع آن مقاله نیستند.

درنتیجه گوگل اولویت مقاله شما را کاهش می‌دهد زیرا به نظر می‌رسد که با قرار دادن لینک‌های اسپم تلاش می‌کند اولویت جستجو را تغییر دهد.

به همین دلیل بسیاری از مدیران سایت نظرات حاوی اسپم را پاک می‌کنند.

اگر شما نمی‌توانید قسمت نظرات سایت را بهبود ببخشید، می‌توانید پلاگینی نصب کنید تا این کار را برایتان انجام دهد یا به‌طور کلی نظرات را غیرفعال کنید. برای ربات‌ها شناسایی قسمت نظرات سایت شما و اقدام به قرار دادن نظرات اسپم کار دشواری نیست.

۵- وجود لینک‌های بی‌کیفیت سایت شما در دیگر سایت‌ها

اگر سایتتان در سایت‌هایی باکیفیت بالاتر لینک شود بهتر است. اگر در سایت‌های باکیفیت پایین لینک شوید رتبه صفحه‌تان در موتورهای جستجو را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ازنظر گوگل، به نظر می‌رسد شما سعی دارید با لینک شدن در سایت‌های مختلف سیستم را به بازی بگیرید.

متأسفانه لینک شدن شما در سایت‌های مختلف قابل‌کنترل نیست. ممکن است یک توسعه‌دهنده تازه‌کار با لینک دادن به سایت‌های محبوب، سعی در بهبود مرتبه صفحه خود داشته باشد.

برای غلبه بر این مشکل می‌توان از ابزار Google Disavow Tool استفاده کرد. این ابزار در بین ابزارهای محبوب SEO برای کمک به حذف لینک شدن در سایت‌های ضعیف به کار می‌رود.

در حقیقت، ابزار Disavow Tool به گوگل اعلام می‌کند آدرس اینترنتی سایت‌هایی که در آن لینک شده‌اید تأثیری در رتبه شما در موتور جستجو نداشته باشد.

۶- لینک‌های خارجی ضعیف

درمجموع، تمرکز الگوریتم جستجوی گوگل بر شناسایی محتوای باکیفیت است. بخشی از این فرآیند در زمینه لینک‌های مرتبط است. بدین معنی که لینک‌هایی که در محتوای شما قرار دارند باید مرتبط با موضوع همان محتوا باشند.

لینک به وب‌سایت‌هایی که هیچ ارتباطی با موضوع شما ندارند، منجر به جریمه الگوریتم گوگل می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، اگر موضوع مقاله شما در مورد مکان‌های صرف غذا در شهر است، نباید به وب‌سایتی در زمینه کمپینگ لینک دهید. درست مانند لینک‌های نظرات اسپم، این مورد نیز باعث کاهش اولویت نمایش مطلب شما در موتورهای جستجو می‌شود.

این جریمه نیز به‌سادگی قابل پیشگیری است. تنها به سایت‌هایی مرتبط با موضوع مقاله‌تان لینک دهید. این لینک‌ها به گسترش محتوای شما کمک می‌کند.

۷- اجتناب از شبکه‌های خصوصی

اغلب مدیر یک وب‌سایت که وب‌سایت‌های مختلفی را مدیریت می‌کند، آن‌ها را به یکدیگر لینک می‌دهد. این کار معمولاً به امید ساخت لینک‌های بیشتر طبق الگوریتم موتور جستجو و بدون در نظر گرفتن لینک‌های باکیفیت انجام می‌شود.

این عملکرد بسیار ضعیف است و زمانی که گوگل متوجه آن شود، همه آن وب‌سایت‌ها جریمه‌ می‌شوند.

زیرا موتور جستجو فرض می‌کند که شما سعی در افزایش بازدید وب‌سایت به‌صورت ساختگی دارید.

ایجاد لینک از یک وب‌سایت به وب‌سایت دیگر در برخی اوقات صحیح است اما دو مورد را در نظر بگیرید: الف) مرتبط با موضوع باشد. ب) به یک کار همیشگی تبدیل نشود.

بهتر است از ابزارهای backlinking استفاده کنید و شبکه‌های داخلی و خارجی ایجاد کنید.

علاوه بر این، لینک‌های ورودی از یک سایت معتبر برای سئو به‌مراتب بهتر از تلاش برای افزایش محبوبیت با استفاده از وب‌سایت ثانویه خودتان است.

۸– پنهان کردن محتوا

یکی از شدیدترین جریمه‌های گوگل در مواردی است که وب‌سایت سعی در پنهان‌سازی محتوا دارد. این مورد زمانی پیش می‌آید که شما مقاله را به‌طور کامل به گوگل نمایش می‌دهید؛ اما کاربر برای مشاهده متن کامل مجبور به پرداخت هزینه یا ثبت‌نام در وب‌سایت شماست.

احتمالاً شما هم با چنین موردی در هنگام جستجو در گوگل مواجه شده‌اید. زمانی که شما به دنبال مطلب خاصی می‌گردید، آنچه را که به دنبال آن هستید در توضیحات یک لینک می‌بینید و روی آن کلیک می‌کنید؛ اما با فرم ثبت‌نام یا پرداخت مواجه می‌شوید.

گوگل این محتوا را با نمایش کمتر آن در نتایج جستجو جریمه می‌کند.

بنابراین این مورد چگونه بر روی سایت‌هایی اثر می‌گذارد که قصد دریافت هزینه یا ثبت‌نام برای نمایش محتوا دارند؟ در ابتدا گوگل پلتفرمی به نام “First Click Free” را ارائه داد. این پلتفرم به بازدیدکنندگان اجازه می‌داد تا در اولین بازدید بتوانند محتوا را به‌طور کامل بخوانند.

تغییرات دیگری بر روی این پلتفرم اعمال شد و هیچ‌کس به‌درستی نمی‌داند که چگونه نسخه بعدی FCF روی وب‌سایت‌هایی که نیاز به ثبت‌نام دارند اثرگذار بود.

بهترین روش این است که مطمئن شوید گوگل همان محتوایی را در پایگاه داده‌اش دارد که کاربران می‌توانند به‌رایگان مشاهده کنند.

به‌عنوان‌مثال، اگر به کاربران اجازه داده‌اید تا بدون ثبت‌نام در وب‌سایت، پاراگراف اول را ببینند، اطمینان حاصل کنید که گوگل نیز تنها همان پاراگراف را در پایگاه داده خود دارد.

۹– هک شدن وب‌سایت

وب‌سایت‌های هک شده بحث رایجی در اینترنت است. از صفحات به سرقت رفته تا بدافزارهای مخرب همگی موضوع این بحث هستند؛ و گوگل به‌سرعت آنچه را که برای کاربران ناامن است شناسایی می‌کند.

سایت‌های مختلفی وجود دارند که به دلیل سرقت اطلاعات، اعتبار خود را به‌سادگی در موتورهای جستجو از دست داده‌اند.

بدین ترتیب این موضوع اهمیت ایجاد یک وب‌سایت امن برای بازدیدکنندگان اعم از موتورهای جستجو یا انسان را مشخص می‌کند.

اگر از پلتفرم‌هایی مانند وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید از ابزارهای امنیتی رایگان Wordfence استفاده کنید که ابزاری قدرتمند برای جلوگیری از آسیب رساندن به رتبه وب‌سایتتان در موتورهای جستجو است.

۱۰– کیفیت کلی محتوا

شاید یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در الگوریتم‌های گوگل، جستجوی محتوای باکیفیت است. موتور جستجو بر ارائه دقیق نتایج به جستجو کنندگان متمرکز است.

و در بیشتر موارد محتوای اشتباه و ناکافی انتظارات را برآورده نمی‌کند.

هر خطی از متن شما باید هدفی در راستای موضوع داشته باشد و بسیاری از توسعه‌دهندگان تمام تلاش خود را می‌کنند تا از کلمات موردنیاز استفاده کنند.

کیفیت پایین محتوا باعث می‌شود تا محتوا در ابتدای نتایج جستجو قرار نگیرند.

در حقیقت، یک مقاله کوتاه و باکیفیت بسیار بهتر از یک مقاله طولانی بی‌کیفیت عمل می‌کند.

۱۱- خطای ۴۰۴

خطای وحشتناک ۴۰۴ نه‌تنها کیفیت وب‌سایت را پایین می‌آورد بلکه به سئو نیز صدمه می‌زند. این خطا زمانی رخ می‌دهد که کاربر صفحه یا پستی را که در گوگل یافته نمی‌تواند مشاهده کند.

این خطا گاهی به دلیل تغییر در ساختار لینک‌ها، حذف محتوا بدون تغییر آدرس یا دیگر مشکلات جدی پیش می‌آید.

اگر این خطاها را برطرف نکنید، گوگل سایت شما را جریمه می‌کند.

خوشبختانه این مشکل بسیار سختی نیست که قابل حل نباشد. راه‌حل ساده‌ای مثل تغییر آدرس می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

در مقابل، در پلتفرم Search Console که قبلاً به آن اشاره شد، گوگل به شما در مورد خطای ۴۰۴ هشدار می‌دهد. به شما این امکان را می‌دهد تا قبل از اینکه گوگل شما را جریمه کند، خطاها را برطرف کنید.

۱۲- طرح‌های ناسازگار با موبایل

بیش از ۵۱ درصد از ترافیک آنلاین مربوط به استفاده‌کنندگان از گوشی‌های موبایل است؛ بنابراین طراحی سازگار با موبایل موضوعی حیاتی برای موفقیت هر وب‌سایتی است و گوگل از اهمیت تکنولوژی قابل‌حمل مانند موبایل‌ها آگاهی دارد.

یک وب‌سایت سازگار با موبایل، در نمایش نتایج جستجو تجربه بهتری را برای کاربر به ارمغان می‌آورد؛ و اگر وب‌سایت شما دارای طراحی مناسبی برای نمایش در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها نباشد، سایت در نتایج جستجو کمتر نمایش داده می‌شود.

اگر درباره کارایی موبایل در صفحاتتان مطمئن نیستید از ابزارهایی مانند PageSpeed Insights استفاده کنید. این ابزار از سری ابزارهای رایگان گوگل به شمار می‌رود که موارد کارایی را در پلتفرم‌های موبایل و دسکتاپ نشان می‌دهد.

با استفاده از این اطلاعات می‌توانید تغییراتی را برای بهینه‌سازی دسترسی به صفحه خود انجام دهید.

۱۳- مشکلات فایل Robots.txt

این نیز مورد دیگری است که بیشتر ضعف عملکردی است تا یکی از جریمه‌های گوگل. مشکلات فایل robots.txt منجر به مشکلاتی در پیمایش گر موتور جستجوی گوگل می‌شود.

در برخی موارد کاربران عمداً به پیمایش گر گوگل می‌گویند که صفحات یا پست‌های خاصی را نمایش ندهد. این موضوع اغلب منجر به عدم نمایش محتوا در موتورهای جستجو می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، مواردی شبیه این در فایل robots.txt باعث می‌شود که گوگل محتوای شما را نادیده بگیرد:

این کد به همه ربات‌ها اعلام می‌کند که هیچ‌یک از صفحات این وب‌سایت را بازدید نکنند. درنتیجه، گوگل خواسته شما را اجرا می‌کند و هیچ‌کدام از محتوای سایت شما را در نتایج جستجو نشان نمی‌دهد.

بهتر است به‌طور مرتب فایل robots.txt را بررسی کنید تا مطمئن شوید همه‌چیز به‌درستی پیش می‌رود. درواقع گوگل در ابزار Search Console of Webmaster Tools به شما خواهد گفت آیا مشکلی در فایل robots.txt وجود دارد یا خیر.

۱۴- وب‌سایت‌های امن

اگر از وب‌سایت‌های امن نام نبریم لیست مجازات‌های گوگل کامل نخواهد شد. گوگل با استفاده از پیشوند “https” سایت‌های امن را در بالای نتایج جستجوی خود نمایش می‌دهد.

این مورد با آنچه گوگل کروم با علامت “Not Secure.” به کاربران درباره ناامنی وب‌سایت هشدار می‌دهد، متفاوت است.

در دنیای امروز، برای دیده شدن وب ساییتان داشتن SSL ضروری است؛ و در اعتماد موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان به محتوای شما نقش اساسی را ایفا می‌کند.

رفع جریمه‌های گوگل

بعضی از مجازات‌های کوچک گوگل به‌سادگی رفع می‌شود؛ اما برخی از آن‌ها ممکن است ماه‌ها و یا حتی بیشتر طول بکشد تا ترافیک ازدست‌رفته دوباره به دست آید. همه‌چیز بستگی به مجازات دارد.

به‌عنوان‌مثال، استفاده بیش‌ازحد از کلمات کلیدی می‌تواند با نوشتن مجدد مقاله به‌سادگی رفع شود. نداشتن یک وب‌سایت امن با یک گواهینامه SSL قابل حل است.

همه این‌ها به مجازات و تأثیری که روی وب‌سایت شما گذاشته است بستگی دارد.

فقط به خاطر داشته باشید که گوگل اغلب یک وب‌سایت را بدون هشدار خارج ازآنچه در Search Console وجود دارد، جریمه می‌کند. تا زمانی که ترافیک وب‌سایت به‌شدت کاهش پیدا نکند نمی‌دانید چیزی اشتباه است.

همواره مراقب داده‌های Search Console باشید. می‌توانید از ابزارهای بررسی SEO نیز برای مشاهده نوع جریمه‌های اعمال شده در سایتتان استفاده کنید.

پایبندی به گوگل

اطمینان حاصل کنید که از فهرست مجازات‌های گوگل که به آن اشاره شد جلوگیری می‌کنید، بدین ترتیب شانس موفقیت شما به‌شدت افزایش می‌یابد. گرچه موتورهای جستجوی دیگری نیز وجود دارد، اما گوگل بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آن‌هاست.

و بیشترین تأثیر را بر فعالیت‌های آنلاین دارد.

اقدامات لازم را برای محافظت از سایت خود و جلوگیری از مجازات الگوریتم گوگل انجام دهید. اگر اشتباه عمل کنید، به‌راحتی ترافیک وب‌سایت را از بین می‌برید.

 

منبع: هاست ایران


دیدگاه شما